Καλωσήρθατε στο προσωπικό μας "ημερολόγιο"!
Αυτός είναι ο χώρος όπου οι υπάλληλοι του Γενικού Χημείου του Κράτους
θα λέμε όλα όσα μας ενδιαφέρουν και μας προβληματίζουν.
Όλα όσα θέλουμε να μοιραστούμε μεταξύ μας!

Κυριακή 10 Φεβρουαρίου 2013

Γεωπονικό Αθηνών, Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων

Εχθές είχα μια συζήτηση με μία Γεωπόνο σχετικά με το περιβόητο άρθρο 55 και το ποιος θα δικαιούνταν να ασχολείται με τα τρόφιμα.... 
Επέμενε ότι οι γεωπόνοι κάνουν ολόκληρα εξάμηνα τεχνολογία τροφίμων και ίσως είναι οι μόνοι που θα δικαιούνταν να ασχολούνται με τα τρόφιμα... Και ξέρουν και από αναλύσεις και είναι οι μόνοι που κάνουν μικροβιολογία τροφίμων.....

Ως πτωχή πλυν τίμια Χημικός άρχισα να σκέφτομαι αν το μυαλό μου μπερδεύει την τεχνολογία τροφίμων με την ανάλυση..... Αν κατά λάθος θεωρώ ότι η Χημεία πρέπει να αναλύεται από χημικούς.....
Μπαίνω λοιπόν στην ιστοσελίδα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών


Βλέπω:
  • Τμήμα Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής
  • Τμήμα Επιστήμης Ζωικής Παραγωγής
  • Τμήμα Γεωπονικής Βιοτεχνολογίας
  • Τμήμα Επιστήμης & Τεχνολογίας Τροφίμων
  • Τμήμα Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων & Γεωργικής Μηχανικής
  • Τμήμα Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης
  • Γενικό Τμήμα

Μπαίνω στο Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων και βλέπω τα εργαστήρια που έχει.....

Είμαι και περίεργη.... Να μην ανοίξω λίγο ακόμη;

Το Εργαστήριο Χημείας και Ανάλυσης Τροφίμων εξυπηρετεί εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες στα γνωστικά αντικείμενα:
  • Χημεία Τροφίμων και Ευφραντικών
  • Βιοχημεία Τροφίμων
  • Μέθοδοι ανάλυσης τροφίμων-Ενόργανοι μέθοδοι ανάλυσης τροφίμων
  • Φυσικοχημεία Τροφίμων και Θερμοδυναμική

Τζίφος... Πάλι δεν πολυκατάλαβα πόση ανάλυση μαθαίνουν τα παιδιά βρε...
Ψάχνω και βρίσκω τον Οδηγό Σπουδών του Γεωπονικού για το 2010... Οκ, σελίδα 61 .

Για να δω επιτέλους κι αυτό το περιβόητο Εργαστήριο Χημείας και Ανάλυσης Τροφίμων

Εκπαιδευτικά αντικείμενα:

Χημεία Τροφίμων, Ανάλυση Τροφίμων, Φυσικοχημεία Τροφίμων, Γεωργικές Βιομηχανίες,

Αρχές Διατροφής του Ανθρώπου, Διατροφή και Μεταβολισμός, Επιδημιολογία κ.α.
Ερευνητικά αντικείμενα:
Χημική σύσταση των τροφίμων. Μελέτη λιπαρών υλών (ελαιόλαδο). Κινητικές μελέτες
οξείδωσης λιπαρών υλών. Αρωματικά συστατικά των τροφίμων. Φυσικοχημικές ιδιότητες
υδροκολλοειδών (χρήση ρεολογικών μεθόδων DSCκλπ,). Αντιοξειδωτικά συστατικά τροφίμων και επίδραση βιοπολυμερών στη προστασία τους. Δημιουργία νέων προϊόντων (νεοφανή και λειτουργικά τρόφιμα). Μελέτη διατροφικών αναγκών του σύγχρονου ανθρώπου.
Παχυσαρκία και τρόποι πρόληψής της. Βιοδιαθεσιμότητα ιχνοστοιχείων, βιοδραστικότητα
θρεπτικών ή μη συστατικών, επίδραση μεσογειακής διατροφής στην υγεία, προγράμματα
διατροφικής αγωγής.

Συγγνώμη, ανάλυση τροφίμων; 
Ανοίγω και το πρόγραμμα εξεταστικής (αφού τα προγράμματα μαθημάτων δεν "ανοίγουν"):
Εργαστήριο αναλυτικής χημείας, εργαστήριο Φυσικών Διεργασιών Μηχανικής Τροφίμων, τελεία........

Στο Γενικό Τμήμα, πάλι, (σελίδα 73) είδα ότι κάνουν Μαθηματικά, Φυσική, Γεωλογία, Πληροφορική, Μετεωρολογία.....  Έλα κακιά, μαθαίνουν και Ανόργανη-Βιοανόργανη, Οργανική-Βιοργανική, Αναλυτική, Ενόργανη Ανάλυση-Φασματοσκοπία. 
Γι'αυτό βρε τα δικαιούνται όλα αυτά..... Α!, το Γενικό Τμήμα δεν είναι μέσα στο άρθρο 55... Χμμμμ!! Πάλι μπερδεύτηκα....

Ψάχνω λοιπόν στην ωραιότατη Βικιπαίδεια τον ορισμό της Τεχνολογίας Τροφίμων. Μήπως και κάτι έχασα-ξέχασα:

Κύριο αντικείμενο έρευνας και μελέτης της επιστήμης αυτής είναι η επεξεργασία των τροφίμων, δηλαδή η μελέτη της συντήρησης, συσκευασίας, μεταφοράς και διακίνησης με τη μέγιστη δυνατή αξιοποίησή τους, καθώς και με τη διερεύνηση τρόπων και μεθόδων παραγωγής νέων ειδών τροφίμων.

Επίσης ένας άλλος τομέας διερεύνησης της Τεχνολογίας τροφίμων είναι και η μελέτη των μεταβολών των οργανοληπτικών ιδιοτήτων των τροφίμων που προκαλούνται τόσο στις πρώτες ύλες παραγωγής τους όσο και στα έτοιμα προς κατανάλωση τρόφιμα κατά την εφαρμογή μεθόδων κατεργασίας, επεξεργασίας, συντήρησης, διακίνησης, συσκευασίας, ακόμη και μεταφοράς.
Figure 2: LC–MS–MS chromatogram of spinach extract spiked at 200 ng/g.

Άρα, οι τεχνολόγοι τροφίμων δε θα καταφέρουν και πολύ να διαβάσουν ένα LC-MS χρωματογράφημα (ούτε καν να στήσουν τη μέθοδο....) από μια ανάλυση τροφίμου (όπως λέει και ένα σχόλιο στη σχετική διαβούλευση).... Ένας χημικός, πάλι, μπορεί να μην το καταφέρει σε 10 λεπτά μέσα, αλλά θα ξέρει πού και πως να ψάξει ώστε να το πετύχει.... Και μια καμπύλη αναφοράς, δεν μπορεί, θα την καταφέρει...

Μάλιστα...

Τουλάχιστον η συνομιλήτριά μου παραδέχτηκε ότι επειδή ο κύριος Υπουργός είναι Γεωπόνος, προωθεί τα των Γεωπόνων, αν και κακώς, στην τρέχουσα κοινωνικο-οικονομικο-πολιτική συγκυρία....

marigoula

Υ.Γ. Αν γράφω κάτι λάθος, παρακαλώ διορθώστε με....

3 σχόλια:

  1. Πολύ σωστά τα λες. Αξίζει να μπείτε στη διαβούλευση και να διαβάσετε το σχόλιο μιάς χημικού που εργάζεται στο ΥΠΑΑΤ με το όνομα Μαργαρίτα.!....
    Σοφία Μπαστούνη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Διαβάζοντας τα σχετικά με τη νέα προσπάθεια υφαρπαγής αρμοδιοτήτων, στο νου μου έρχεται το ρητό "δρυός πεσούσης πας ανήρ ξυλεύεται". Το φαινόμενο είναι πολύ παλιό και προφανώς καταδεικνύει τις τεράστιες ευθύνες της ΕΕΧ, η οποία σε συνεργασία με τα ΑΕΙ δεν κατωχύρωσε τα δικαιώματα των Χημικών. Μήπως στο ΓΧΚ, το οποίο προσέλαβε τεχνολόγους τροφίμων,υπήρξε ποτέ καταγραφή και οριοθέτηση αρμοδιοτήτων; Εις μάτην μερικοί από μας ζητούσαμε να τεθούν σαφή όρια αρμοδιοτήτων και τομείς δράσεις... Σήμερα ας μην αιφνιδιαζόμαστε που παραβιάζονται "ανοικτές πύλες"... Ψηφίστηκε άραγε ποτέ το ΠΔ που καθόριζε έστω τις αρμοδιότητες και τα επαγγελματικά δικαιώματα των Χημικών; Μήπως η ΕΕΧ είναι καιρός να αγκαλιάσει τους Χημικούς και τα προβλήματά τους, πριν φτάσει να εκπροσωπείται στις εκλογές μόνο από τους υποψήφιους για τα διάφορα όργανα; Οι πρόσφατες εκλογές εξάλλου με τα ποσοστά συμμετοχής παρέχουν ένα ηχηρό μήνυμα πλήρους απογοήτευσης των συναδέλφων από τον επίσημο φορέα εκπροσώπησής τους.
    Χαρίκλεια Κούρτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τα πράγματα είναι απλά όποιος πραγματικά επιθυμεί να σπουδάσει την επιστήμη της χημείας και να καταστεί ικανός να την υπηρετήσει, μπορεί να τη σπουδάσει σε κάποιο απο τα τμήματα χημείας. Τώρα γιατί κάποιος που σπούδασε κάτι άλλο π.χ γεωπόνος, κτηνίατρος, τεχνολόγος τροφίμων νομίζει ότι είναι χημικός...., εξάντλησε άραγε όλες τις πτυχές του γνωστικού του αντικειμένου και νιώθει επαρκής με δύο-τρία εξάμηνα να καλύψει το πρόγραμμα σπουδών των τμημάτων χημείας?
    Η όλη ιστορία μου θυμίζει την ταινία "Η κύρα μας η μαμή", άραγε στα νοσοκομεία θα υπογράφουν οι νοσοκόμες για τις ιατρικές πράξεις γιατί στο πρόγραμμα σπουδών τους έχουν μαθήματα σχετικά με την ιατρική επιστήμη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή