Στις μέρες μας, λόγω της οικονομικής
κρίσης και όχι μόνο, η πολιτική συζήτηση σε όλα τα επίπεδα, από τη Βουλή μέχρι
την παρέα, τείνει να περιορισθεί αποκλειστικά στα οικονομικά θέματα. Έτσι, μεγαλώνει
ο κίνδυνος να συρρικνωθεί η δημοκρατία σε όλες της τις πτυχές αργά και αθόρυβα
και εμείς «περί άλλα τυρβάζοντες» να μην το αντιληφθούμε παρά μόνον, όταν τα
πράγματα θα έχουν φθάσει σε οριακό σημείο.
Τα δείγματα αυτής της συρρίκνωσης είναι
πλέον ορατά σε όλους τους κοινωνικούς κύκλους, από τις ιδιωτικές συζητήσεις,
όπου η επιθετικότητα έχει ανέβει πολλά σκαλοπάτια, μέχρι τη λειτουργία του Κράτους,
όπου αναδύεται μια μιλιταριστική νοοτροπία
που διαπερνά την καθημερινή συμπεριφορά και δραστηριότητα.
Τα δείγματα αυτής της μιλιταριστικής
νοοτροπίας πληθαίνουν καθημερινά :
-Οι κατέχοντες θέσεις εξουσίας
εκπέμπουν προς τους ιεραρχικά υφισταμένους τους εντολές με ύφος που θυμίζει το
«αποφασίζομεν και διατάζομεν» του Ζαγοριανάκου.
-Οι προθεσμίες που τίθενται για
την εκτέλεση των εντολών είναι αδικαιολόγητα ασφυκτικές και δεν επιτρέπουν την
επεξεργασία θέσεων που πραγματικά ανταποκρίνονται στο αίτημα της εποχής για
βελτίωση της λειτουργικότητας. Από την άλλη πλευρά όμως, παρατηρείται το φαινόμενο,
οι θέσεις που διαμορφώθηκαν με το μαχαίρι στο λαιμό να σκουριάζουν στα συρτάρια
της ηγεσίας, να αναμορφώνονται ατερμόνως, και το τελικό αποτέλεσμα να προκύπτει
(εάν προκύψει ποτέ) μετά από χρόνια και εντελώς διαφορετικό.
-Το ύφος προς τους ιεραρχικά
κατώτερους γίνεται όλο και πιο αυταρχικό και απειλητικό, υπερβαίνοντας ενίοτε
και τα κοινωνικώς αποδεκτά όρια, ενώ ενοχοποιείται η οποιαδήποτε διαφωνία και αντίρρηση
προς τους ιεραρχικά ανώτερους με αποτέλεσμα να τείνει να γίνει είδος προς
εξαφάνιση.
-Η αλαζονεία της εξουσίας έχει
υπέρμετρα μεγεθυνθή και οι κατέχοντες τις θέσεις εξουσίας τείνουν να απωλέσουν
την εκτίμηση που οφείλουν στους υφισταμένους τους, τους οποίους αντιμετωπίζουν
ως πειθήνιους εντολοδόχους και όχι ως σεβαστούς συνεργάτες, οι οποίοι διαθέτουν
πολύτιμες γνώσεις και εμπειρία. Εισηγήσεις των Υπηρεσιών σαπίζουν στα γραφεία
των Υπουργών, χωρίς καμμία εξήγηση ούτε καν επικοινωνία με τους αρμόδιους
υπαλλήλους που δέχονται τις πιέσεις της συνείδησής τους, αλλά και της
κοινωνίας.
-Η τήρηση της νομιμότητας νοείται
ως απολύτως ελαστική. Επικρατεί πλέον η άποψη ότι όλοι οι νόμοι μπορούν να
υπερπηδηθούν από τους κατέχοντες υψηλή εξουσία, προκειμένου αυτοί να επιτύχουν
τους στόχους τους.
Αυτές τις μέρες μάς απασχολεί όλους το
θέμα της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων που απειλείται με το καθεστώς της
διαθεσιμότητας. Η συζήτηση στρέφεται σχεδόν αποκλειστικά στο οικονομικό θέμα
και αυτό δεν είναι αδικαιολόγητο στην εποχή της οικονομικής κρίσης. Πέρα απ’
αυτό, ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο βασικός στόχος της μονιμότητας δεν
είναι η οικονομική διασφάλιση των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά η διασφάλιση της
ορθής λειτουργίας τους μέσα στη Δημόσια Διοίκηση. Αυτή η λειτουργία απαιτεί ανεξαρτησία
από οικονομικά συμφέροντα, κομματικές εξαρτήσεις, πολιτικές επιδιώξεις, και η
ανεξαρτησία αυτή έχει ως βασική προϋπόθεση την μονιμότητα.
-Η μονιμότητα είναι αυτή που
επιτρέπει στον δημόσιο υπάλληλο να λειτουργήσει ως κρατικός λειτουργός, να
αντιταχθεί σε ιδιοτελή συμφέροντα από όπου και αν προέρχονται αυτά και να πράξει
με κριτήριο την εξυπηρέτηση του νόμου και της κοινωνίας.
-Η μονιμότητα είναι αυτή που του
επιτρέπει να πάρει δύσκολες αποφάσεις, όταν πρέπει να πράξει με βάση το πνεύμα
και όχι το γράμμα του νόμου.
-Η μονιμότητα είναι αυτή που του
επιτρέπει να υψωθεί πάνω από τα επιμέρους συμφέροντα των ενδιαφερομένων φορέων,
συχνά να συγκρουσθεί με αυτά και να δράσει υπηρετώντας τα συμφέροντα του έθνους
και της κοινωνίας. Πολλές φορές η δράση
του αυτή αναγνωρίζεται έπειτα από καιρό και από τους ίδιους που τον αναθεμάτιζαν.
Δεν αντιλέγω φυσικά ότι η μονιμότητα
χρησιμοποιήθηκε και με αρνητικούς τρόπους και έγινε αιτία για πολλά φαινόμενα
δυσλειτουργίας, όπως η αδιαφορία, η αλαζονεία, η τεμπελιά και άλλα που όλοι
γνωρίζουμε. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να πάμε στο άλλο άκρο, την
κατάργησή της. Υπάρχουν μέτρα για την αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων, τα
οποία σε καμμία περίπτωση δεν χαρακτηρίζουν την πλειοψηφία των δημοσίων
υπαλλήλων.
Είναι λοιπόν και η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων βασικό συστατικό του δημοκρατικού
πολιτεύματος, αλλιώς οι δημόσιοι υπάλληλοι θα μετατραπούν σε «τσιράκια» της
πάσης φύσεως εξουσίας με αποτέλεσμα την διάλυση του δημοκρατικού Κράτους. Οι
νεώτεροι δεν έχουν βιώσει κάτι τέτοιο, και συγχωρούνται να παρασύρονται από τις
Σειρήνες της εποχής, εμείς όμως οι μεγαλύτεροι δεν επιτρέπεται να λησμονούμε.
Το σύνθημα που συμπύκνωσε τους αγώνες για
τη Δημοκρατία: «Ψωμί, παιδεία, ελευθερία» είναι ολιστικό, δεν μπορεί να σπάσει
στα επιμέρους στοιχεία. Άς προσπαθούμε λοιπόν να αγωνιζόμαστε γι’ αυτό στο
σύνολό του κάθε στιγμή και σε κάθε πτυχή της ζωής μας.
Αλεξάνδρα Σκορδάκη
Αλεξάνδρα Σκορδάκη
Σταθερή και μόνιμη δουλιά γιά όλους.Το δικαίωμα της εργασίας να μην είναι κατοχυρωμένο μόνο στα λόγια στο σύνταγμα αλλά στην ΠΡΑΞΗ για όλους.Αυτό ο καπιταλισμός ούτε θέλει (η ανεργία είναι τρόπος πίεσης των εργαζομένων για μεγαλύτερη εκμετάλλευσή τους) ούτε μπορεί (λόγω του άναρχου μη σχεδιασμένου τρόπου παραγωγής που στηρίζεται στο καπιταλιστικό κέρδος και όχι στη σχεδιασμένη ικανοποίηση των ανθρώπινων αναγκών) να πετύχει.Η υπεράσπιση της μονιμότητας της εργασίας σαν δικαίωμα μόνο για ένα κομμάτι των εργαζομέμων έχει σαθρά θεμέλια και στον καπιταλισμό, όπως περίτρανα αποδεικνύεται μ αυτά που ζούμε σήμερα,καθορίζεται κατά το δοκούν δηλαδή ανάλογα με τη φάση που βρίσκεται ο καπιαλισμός (κρίση ή ανάπτυξη),την ανάγκη κοινωνικών συμμαχιών του (καθότι αποτελεί μιά "παροχή" σε μερίδα της εργατικής τάξης) και τη δυνατότητα πίεσης απο μεριάς της εργατικής τάξης για απόσπαση κάποιων τέτοιων παροχών.Στη σημερινή φάση, έχοντας πείσει μιά μερίδα των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα και πολλούς μικροιδιοκτήτες οτι το φυσιολογικό είναι η ανασφαλής και ελαστική εργασία με το φόβο της απόλυσης να ελοχεύει ανα πάσα στιγμή έτσι ώστε ο εργαζόμενος να φοβάται και να δουλεύει καλύτερα, θέλουν αυτό το δικαίωμα να το συμπιέσουν στο έπακρο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Δημοκρατία,που αναγνωρίζει στον εκάστοτε υπουργό τη δικαιοδοσία, με μια μονοκονδυλιά, να βάζει «μαύρο» σήμερα στην ΕΡΤ, αύριο στη ΔΕΗ και στην ΕΥΔΑΠ, μεθαύριο στα Αμυντικά Συστήματα, στα Ναυπηγεία και στα Ασφαλιστικά Ταμεία,η Δημοκρατία που πορεύεται με ντουζίνες Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου και με Προεδρικά Διατάγματα, με ΤΑΙΠΕΔ και ξεπουλήματα, με διαδοχικές επιστρατεύσεις και με συκοφαντίες, με κοινωνικό κατατεμαχισμό και με διαρκείς επιχειρήσεις κοινωνικού αυτοματισμού,δεν είναι άγνωστη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι η Δημοκρατία που αμέσως μετά το πρώτο Μνημόνιο επέβαλε απόφαση που επιτρέπει στον εκάστοτε υπουργό Οικονομικών να υπογράφει διεθνείς συμφωνίες (όπως οι δανειακές συμβάσεις), που δεσμεύουν τη χώρα και το λαό, χωρίς καν τυπική έγκριση της Βουλής.
Είναι η Δημοκρατία που με τους νόμους της βγάζει «παράνομες» και «καταχρηστικές» το 95% των απεργιών και των κινητοποιήσεων του λαού.
Είναι η Δημοκρατία που έστειλε τα ΜΑΤ ενάντια στους απεργούς χαλυβουργούς -για «να ανοίξει το εργοστάσιο», όπως είπαν οι Δενδιοκεδίκογλου- αλλά όταν το εργοστάσιο το έκλεισε ο ίδιος ο βιομήχανος, ποτέ δεν έστειλε ΜΑΤ εναντίον του για να το ανοίξει...
Είναι η Δημοκρατία που μοιράζει δισεκατομμύρια στους τραπεζίτες και που πολύ πριν από το «λουκέτο» στην ΕΡΤ είχε ήδη «αποφασίσει και διατάξει» το κόψιμο των μισθών, τον αφανισμό των συντάξεων, τη διάλυση των νοσοκομείων, το «λουκέτο» σχολείων, το «κούρεμα» των ασφαλιστικών ταμείων, την «κινεζοποίηση» των εναπομεινάντων εργαζομένων, είχε ήδη «αποφασίσει και διατάξει» ότι στην Ελλάδα δεν θα ισχύει ούτε καν εκείνο το απίθανο «ένας εργαζόμενος ανά οικογένεια», αλλά το ένας εργαζόμενος... ανά σόι ανέργων.
Αυτή είναι η Δημοκρατία τους.
Και για να μην κοροϊδευόμαστε, όσοι παριστάνουν είτε τους έκπληκτους με τα αντιδημοκρατικά και αυταρχικά ατοπήματα αυτής της Δημοκρατίας, είτε τους επίδοξους διορθωτές της, δεν μπορεί να μη γνωρίζουν:
Το βασικό γνώρισμα αυτής της Δημοκρατίας δεν είναι ότι έχει εκτραπεί ή ότι έχει παρεκτραπεί. Το βασικό της γνώρισμα είναι ότι πρόκειται για μια Δημοκρατία ταξική. Για μια Δημοκρατία αστική. Καπιταλιστική. Κεφαλαιοκρατική.
Επομένως, ο αγώνας ενάντια στην εκτροπή και στην παρεκτροπή της ταξικής, της αστικής Δημοκρατίας, της Δημοκρατίας για τους λίγους, ούτε ρεαλιστικός, ούτε αποτελεσματικός, αλλά πολλές φορές ούτε και ειλικρινής είναι, εφόσον εισηγείται «λύσεις» που εξαντλούνται στη διατήρηση αυτής της -κατά τα άλλα «διορθωμένης» αλλά πάντα ίδιας- αστικής, καπιταλιστικής, κεφαλαιοκρατικής Δημοκρατίας.
Καμία κεφαλαιοκρατική Δημοκρατία, ακόμα κι όταν -ανάλογα με το ιστορικό και πολιτικό περιβάλλον- συνοδεύεται με ολίγον από «δημοκρατική βελτίωση» και με ολίγον από «δημοκρατική διόρθωση», δεν διαφυλάσσει το λαό και τα δικαιώματά του από την (ιστορικά επαναλαμβανόμενη) «μαύρη» εκτροπή και παρεκτροπή της.
Ο λαός, χωρίς να παραιτείται ούτε στιγμή από την ανυποχώρητη και αταλάντευτη πάλη του ενάντια στον αντιδημοκρατικό κατήφορο και τη φαλκίδευση των δημοκρατικών του δικαιωμάτων, χωρίς να σταματά ποτέ να επιδιώκει την υπεράσπιση, την κατοχύρωση και τη διεύρυνση αυτών των δικαιωμάτων κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες δεν πρέπει να ξεχνά: Από την εκτροπή της αστικής Δημοκρατίας δεν θα διαφυλαχτεί μέσα από τη μακιγιαρισμένη διατήρησή της, αλλά -τελικά- μέσω της δημοκρατικής ανατροπής της.
Που σημαίνει:
Εγκαθίδρυση από το λαό και θεμελίωση πάνω στο βάθρο της ύψιστης δημοκρατικής νομιμοποίησης που συνιστά η θέληση της λαϊκής πλειοψηφίας, εκείνης της ανώτερης (και δημοκρατικότερης) Δημοκρατίας που πρέπει και είναι εφικτό να υπάρξει:Της εργατικής Δημοκρατίας. Της Δημοκρατίας για τους πολλούς.
Και μετά τον ορισμό ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ από τον Τσέχο (αστικής, γεωργικής, πλουτοκρατικής, λαοκρατικής, σοσιαλιστικής, κομμουνιστικής – ναι υπάρχει και αυτό,κλπ)λέει ο Πλάτωνας στην Πολιτεία – βιβλίο Η’
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά τον Πλάτωνα η δημοκρατία είναι ένα θαυμάσιον, αναρχικόν και πολύμορφον πολίτευμα, απονέμον εν είδος ισότητος εξ’ ίσου εις δικαίους και αδίκους, εις το οποίον, ως μεταξύ των άλλων επισημαίνει (βιβλίο Η’) :
-Οι πάντες είναι ελεύθεροι να ρυθμίζουν την ζωήν των όπως αρέσει εις αυτούς, χωρίς να έχουν την υποχρέωσιν να αναλάβουν ουδεμίαν δημοσίαν λειτουργίαν όσας ικανότητας και εάν διαθέτουν προς τούτο, αλλά ούτε να υπακούουν εις ουδεμίαν εξουσίαν εάν δεν το επιθυμούν.
-Δύναται κανείς να συναντήση καταδικασμένους εις θάνατον ή εις εξορίαν να παραμένουν και να περιφέρωνται ελεύθεροι ως ήρωες, ως εάν ουδείς να ενδιαφέρεται, δι’ αυτούς ή έστω ακόμη να τους βλέπη.
-Η απληστία δια το υπέρτατον αυτού αγαθόν της ελευθερίας και η αδιαφορία δια πάντα τα άλλα οδηγεί εις την κατάπτωσιν, την ασυδοσίαν και την αναρχίαν.
-Οι άρχοντες χλευάζονται, ο πατήρ φοβάται τον υϊόν και θεωρεί αυτόν ίσον και όμοιόν του, ο υιός δεν σέβεται τον πατέρα, οι διδάσκαλοι φοβούνται και κολακεύουν τους μαθητάς και οι μαθηταί περιφρονούν τους δασκάλους.
-Κατά τον Πλάτωνα, ο δημοκρατικός άνθρωπος ενδιαφέρεται δια τας ηδονάς, που δεν είναι ούτε αναγκαίαι ούτε ωφέλιμοι και διέρχεται την ζωήν του παραδεδομένος εις τας απολαύσεις.
-Άλλοτε εις την αργίαν και την πλήρη αδιαφορίαν και άλλοτε παριστών ότι βυθίζεται εις την φιλοσοφίαν. Ενώ το συχνότερον πολιτεύεται, οπότε ορμών εις το βήμα, λέγει ότι του περάσει εις το νουν.
-Και γενικώς μη έχων εις την διαγωγήν του ουδεμίαν τάξιν και ουδένα δισταγμόν.
Ο Πλάτων δεν συγκαταλέγεται βεβαίως στους οπαδούς της δημοκρατίας και αυτό είναι ιστορικά καταγεγραμμένο. Υπήρξε άλλωστε οπαδός του σπαρτιατικού πολιτεύματος. Ωστόσο, θα ήθελα να κάνω την ύο παρατηρήσεις:
ΑπάντησηΔιαγραφήα) Απ' όσο γνωρίζω δεν εδιώχθη για τις ιδέες του από το δημοκρατικό πολίτευμα των Αθηνών. Είναι χαρακτηριστικό της δημοκρατίας να δέχεται την αντίθεση προς αυτή ακόμη και εάν αυτό έχει ως τίμημα την κατάλυσή της. Δεν νομίζω ότι έχει υπάρξει άλλο πολίτευμα με αυτό το χαρακτηριστικό.
β) Τα χαρακτηριστικά που αναφέρει ο Πλάτων δεν αφορούν πραγματικά το πολίτευμα της δημοκρατίας. Τουναντίον η άσκηση της δημοκρατίας επιβάλλει και συνεπάγεται ακριβώς αντίθετη συμπεριφορά. Από την άλλη πλευρά τα ολιγαρχικά καθεστώτα είναι αυτά που επιτρέπουν την αυθαιρεσία στη συμπεριφορά, με τη διαφορά ότι αυτό επιφυλάσσεται στους ολίγους που κυριαρχούν, ενώ οι πολλοί είναι καταδικασμένοι στην υποταγή στη δυστυχία.
Σαφώς η πλατωνική αριστοκρατία θα ήταν το ιδεώδες πολίτευμα, μόνο που δεν βρέθηκε μέχρι τώρα τρόπος για να διασφαλισθή η κυριαρχία των αρίστων. Έτσι, η δημοκρατία, μπορεί να μην είναι ιδανική, αλλά παραμένει για τους πολλούς το καλύτερο εφικτό πολίτευμα, . Εκείνοι που την αμφισβητούν θέτουν πάντοτε τον εαυτό τους στους "από πάνω" των άλλων τύπων πολιτευμάτων αποφεύγοντας να φαντασθούν τη θέση τους στους "από κάτω" ή "απ' έξω".
Φυσικά, ο αγώνας για την εμπέδωση και ενδυνάμωση της δημοκρατίας δεν σταματά ποτέ και εδράζεται στη διαρκή προσπάθεια για την αυτοβελτίωση.
Παρατήρησεις επι των παρατηρήσεων
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο το τι δεχόταν και τι όχι η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ορίστε μερικά παραδείγματα
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ (384 -322) ρήτορας: φυλακή-θάνατος
ΕΜΠΕΔΟΚΛΗΣ (500-428) φιλόσοφος: εξορία
ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΔΑΣ (418-362) πολιτικός-στρατηγός: καθαίρεση
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ (480-405) ποιητής: αυτοεξορία
ΗΡΟΔΟΤΟΣ (485-410) ιστορικός: αυτοεξορία
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ (526-461) πολιτικός - στρατηγός: εξορία-αυτοκτονία
ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ (460 -396) ιστορικός : εξορία-θάνατος
ΚΙΜΩΝ (510-449) πολιτικός -στρατηγός: εξορία
ΜΙΛΊΙΑΔΗΣ (544-489) στρατηγός : θάνατος στη φυλακή
ΠΕΡΙΚΛΗΣ (490-429) πολιτικός : καθαίρεση-πρόστιμο
ΠΛΑΤΩΝ (427-348) φιλόσοφος : αυτοεξορία
ΣΟΛΩΝ (639-559): αύτοεξορία
Σωκράτης (470-399) φιλόσοφος:θάνατος
Όσο αφορά το β) "Τα χαρακτηριστικά που αναφέρει ο Πλάτων δεν αφορούν πραγματικά το πολίτευμα της δημοκρατίας. Τουναντίον η άσκηση της δημοκρατίας επιβάλλει και συνεπάγεται ακριβώς αντίθετη συμπεριφορά."
Νομίζω ότι στη Πολιτεία ο Πλάτων είναι σαφέστατος για τα χαρακτηριστικά της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. Άλλωστε τα
"Η απληστία δια το υπέρτατον αυτού αγαθόν της ελευθερίας και η αδιαφορία δια πάντα τα άλλα οδηγεί εις την κατάπτωσιν, την ασυδοσίαν και την αναρχίαν."
και
"Οι άρχοντες χλευάζονται, ο πατήρ φοβάται τον υϊόν και θεωρεί αυτόν ίσον και όμοιόν του, ο υιός δεν σέβεται τον πατέρα, οι διδάσκαλοι φοβούνται και κολακεύουν τους μαθητάς και οι μαθηταί περιφρονούν τους δασκάλους."
δεν είναι χαρακτηριστικά της μεταπολιτευτικής Δημοκρατίας μας;
Επίσης δεν θα πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ της θεωρίας και της πράξης. Άλλο το τι επιβάλλει η θεωρία και άλλο η συμπεριφορά του δημοκρατικού πλήθους.
Η τελειότητα υπάρχει μόνο στις επιθυμίες του καθενός μας Στην πραγματική ζωή προσπαθούμε να επιτύχουμε το καλύτερο δυνατόν. Έτσι, παρά τα σφάλματά της η αρχαία Δημοκρατία υπήρξε ανεπανάληπτη προσφορά του Ελληνικού έθνους στον παγκόσμιο πολιτισμό. Και μια και μιλάμε για την Δημοκρατία των Αθηνών, να θυμηθούμε την τυραννία των τριάκοντα, απέναντι στην οποία ο Πλάτων μπερδεύτηκε στην αρχή για διάφορους λόγους, αλλά τελικά απογοητεύτηκε και από αυτήν; Ο Πλάτων μπορεί στο τέλος να είχε την πολυτέλεια να απογοητευθή από όλα τα πολιτεύματα και να καταλήξη στη θεωρία των φιλοσόφων-βασιλέων, οι περισσότεροι όμως από μας δεν έχουμε αυτήν την πολυτέλεια, καθόσον δεν ανήκουμε στα αριστοκρατικά γένη, αλλά είμαστε άνθρωποι του Δήμου. (8 μήνες άντεξαν οι Αθηναίοι την τυραννία των Τριάκοντα και μετά την κατάλυσή της ποτέ δεν ανατράπηκε ξανά η Δημοκρατία, όσο ήσαν ελεύθερο κράτος).
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για τα ελαττώματα της σύγχρονης Δημοκρατίας μας, είναι πολλά (αν και δεν συμφωνώ με τα αναφερόμενα παραδείγματα), σίγουρα όμως δεν γέμισαν τα ξερονήσια με πολιτικούς κρατούμενους, οι δρόμοι με τανκς, δεν σκοτώθηκαν δεκάδες άοπλοι νέοι σε μια μέρα και δεν έγινε εθνική τραγωδία ανάλογη της Κύπρου (για να αναφέρω μόνο τα πέραν πάσης συζητήσεως εγκλήματα).
Ακριβώς, λοιπόν, για να μη συγχέωνται τα πράγματα, είναι άλλο η κριτική της Δημοκρατίας με σκοπό την βελτίωσή της και άλλο η μονομερής παρουσίαση των ελαττωμάτων της, για να καλύψη πιθανόν καθολική αντίθεση προς τη Δημοκρατία, χωρίς να αποκαλύπτεται το όνομα και η ταυτότητα της εναλλακτικής πρότασης.