Καλωσήρθατε στο προσωπικό μας "ημερολόγιο"!
Αυτός είναι ο χώρος όπου οι υπάλληλοι του Γενικού Χημείου του Κράτους
θα λέμε όλα όσα μας ενδιαφέρουν και μας προβληματίζουν.
Όλα όσα θέλουμε να μοιραστούμε μεταξύ μας!

Παρασκευή 6 Απριλίου 2012

Σάμος, το τραμ ...

Ναι, στη Σάμο είχε τραμ, ιππήλατο! Στο Καρλόβασι!

"Το άκουσμα και μόνον της φράσης «το τραμ της Σάμου», προκαλεί απορία και δυσπιστία σε όποιον την ακούει και δεν μπορεί να φανταστεί ότι μια τόσο μικρή πόλη όπως το Καρλόβασι της Σάμου θα μπορούσε να έχει τραμ, έστω και ιππήλατο, όπως ήταν σε όλη την περίοδο της λειτουργίας του. Στα χρόνια της Ηγεμονίας Σάμου (1834-1912), τα «Καρλοβάσια» σταδιακά μετατρέπονται από αγροτική σε αστική βιομηχανική, καθώς αναπτύσσονται το εμπόριο, η ναυτιλία και η βιομηχανία, κυρίως η βυρσοδεψία, τα καπνεργοστάσια, τα οινοποιεία και αυτά με τη σειρά τους επιδρούν στην εξέλιξη των υποδομών της πόλης (δρόμοι, εκπαιδευτικά ιδρύματα, λιμάνι, αποχετευτικό σύστημα κ.λπ.). Η πόλη φτάνει στις 6.500 κατοίκους και σταδιακά γίνεται ένα από τα σημαντικότερα βυρσοδεψικά κέντρα της ανατολικής Μεσογείου.
Η μεταφορά των εμπορευμάτων και ανθρώπων καλύπτονταν από τα δυσκίνητα κάρα. Ένα τραμ θα μετέφερε με μεγαλύτερη ασφάλεια, ταχύτητα και μικρότερο κόστος τα εμπορεύματα, θα διευκόλυνε την επικοινωνία μεταξύ των τριών οικισμών που συναποτελούσαν τον Δήμο Καρλοβασίων και θα προσέδιδε αίγλη σε ένα εμπορικό κέντρο που φιλοδοξούσε να αυξήσει την εμβέλειά του και εκτός του ελλαδικού χώρου.
Οι εργασίες κατασκευής της γραμμής του τραμ άρχισαν στα τέλη Ιουνίου του 1905 και τελείωσαν σε χρόνο ρεκόρ, αφού τα εγκαίνια της λειτουργίας του έγιναν την 25η Σεπτεμβρίου 1905 σε μια μεγαλόπρεπη τελετή στο Νέο Καρλόβασι. Η βασική γραμμή είχε μήκος 3.300 μέτρα, ενώ υπήρχαν και δύο διακλαδώσεις, για εμπορικές μεταφορές, μήκους 750 και 250 μέτρων.
Για τις μεταφορές χρησιμοποιήθηκαν πέντε επιβατικά βαγόνια (2 χειμερινά, 3 καλοκαιρινά) κατασκευασμένα στη Σμύρνη και τουλάχιστον ένα βαγόνι-πλατφόρμα για τα εμπορεύματα. Για την έλξη των επιβατικών τραμ χρησιμοποιούσαν δύο άλογα. Το βαγόνι-πλατφόρμα έσυρε πάντοτε ένα άλογο. Ο συνολικός αριθμός των αλόγων που χρησιμοποιούσαν ήταν γύρω στα 10 με 15.
Η εμφάνιση λεωφορείων και φορτηγών και η αδυναμία συντήρησης του τροχαίου υλικού και των γραμμών, οδήγησαν στο τέλος της λειτουργίας του στα τέλη Οκτωβρίου του 1939."

ΠΗΓΗ: 
Τροχιόδρομος Καρλοβασίων Σάμου, 1905-1939, N. Κόγια, 

Δήμος Καρλοβασίων 2000
ΣAKHΣ KOYPOYZIΔHΣ Διευθυντής της Ευωνύμου Οικολογικής Βιβλιοθήκης

(από το Blog http://tramvageris.blogspot.com)


Και μια και ανάφερα το Καρλόβασι, από αυτή την περιοχή είναι και το παραδοσιακό τραγούδι "Τα βάσανα"! 
Τη συγκεκριμένη εκτέλεση την βρήκα τυχαία! Την έκανα βίντεο με φωτογραφίες από το Καρλόβασι, ειδικά για τον ΕΤΕΡΟΠΟΛΙΚΟ, με την άδεια του κυρίου Νίκου Γιάννου που τον ακούτε και στο τραγούδι. Όταν το είδε έτοιμο μου έγραψε:
"Βλέποντας τις παλιές φωτογραφίες που στολίζουν την παρουσίαση θυμήθηκα τον μακαρίτη τον πατέρα μου που δούλευε στα ταμπάκικα (Βυρσοδεψεία) και έκανε αυτήν ακριβώς τη δουλειά: Αφαίρεση από το δέρμα του τριχώματος με λεπτό γλοιώδες στρώμα από το δέρμα, που λεγόταν «λέσι».(Λόγω της δυσοσμίας του η λέξη χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει έναν άθλιο άνθρωπο ... π.χ. Τί θέλ'ς κι μ'λάς μ' αυτό του λέσ'...)"
(Ευχαριστώ κύριε Νίκο!) 
 
marigoula

1 σχόλιο:

  1. Κι επειδή δεν με άφησε να το δημοσιεύσω στο βίντεο, αλλά είναι τόσο γλυκιά περιγραφή, σας μεταφέρω το κείμενό του, όπως το βρήκα στο δίκτυο:
    "Την εκδήλωση σαμποτάρισε ο ... καιρός που όταν έγινε στο Βαθύ είχαν ανοίξει οι καταρράχτες του ουρανού (100 γενναίοι ήρθαν) και στο Καρλόβασι 8-9 μποφόρ βοριάς κρύο (50 γενναίοι ήρθαν)...
    Ο φίλος που μας συνόδεψε με το σαντούρι του σοβατζής το επάγγελμα. Έχει σημασία και γι αυτό το αναφέρω...
    Μετά την εκδήλωση μου λέει ο κουμπάρος μου: Δε μ' λές ου Μαυρίκ'ς φάλτσαρι ή μ' φάν'κι;
    Είπα το σχόλιο στον Μαυρίκη και μου λέει: "Να πα' να πεις τ' κ'μπάρ΄ς να ρθεί να σουβατίζ' ταβάνια ούλ' μέρα κι μιτά να παίξ' σαντούρ'.... κι άμα πατήσ' μια νότα σουστή θα τ' πω μπράβου.."

    ΑπάντησηΔιαγραφή