Σώπα, μη μιλάς, είναι ντροπή
κόψ' τη φωνή σου
σώπασε επιτέλους
κι αν ο λόγος είναι αργυρός
η σιωπή είναι χρυσός.
Τα πρώτα λόγια που άκουσα από παιδί
έκλαιγα, γέλαγα, έπαιζα, μου λέγανε:
"σώπα"
στο σχολείο μου κρύψαν την αλήθεια τη μισή,
μου λέγανε: "εσένα τι σε νοιάζει; Σώπα!"
Με φιλούσε το πρώτο κορίτσι που ερωτεύθηκα και μου λέγανε:
"κοίτα μη πείς τίποτα, σσσσ...σώπα"
Κόψε τη φωνή σου και μη μιλάς, σώπαινε.
Και αυτό βάσταξε μέχρι τα είκοσί μου χρόνια.
Ο λόγος του μεγάλου
η σιωπή του μικρού.
Έβλεπα αίματα στο πεζοδρόμιο
"Τι σε νοιάζει εσένα;" μου λέγανε
"θα βρείς το μπελά σου, σώπα"
Αργότερα φωνάζανε οι προϊστάμενοι
"Μη χώνεις τη μύτη σου παντού
κάνε πως δεν καταλαβαίνεις, σώπα"
Παντρεύτηκα, έκανα παιδιά,
η γυναίκα μου ήταν τίμια κι εργατική και ήξερε να σωπαίνει.
Είχε μάνα συνετή, που της έλεγε "Σώπα"
Σε χρόνια δίσεκτα οι γονείς, οι γείτονες με συμβουλεύανε:
"Μην ανακατεύεσαι, κάνε πως δεν είδες τίποτα. Σώπα"
Μπορεί να μην είχαμε με δαύτους γνωριμίες ζηλευτές-με τους γείτονες-
μας ένωνε όμως το Σώπα.
Σώπα ο ένας, σώπα ο άλλος, σώπα οι επάνω, σώπα οι κάτω,
σώπα όλη η πολυκατοικία και όλο το τετράγωνο.
Σώπα οι δρόμοι οι κάθετοι και οι δρόμοι οι παράλληλοι.
Κατάπιαμε τη γλώσσα μας
Στόμα έχουμε και μιλιά δεν έχουμε
Φτιάξαμε το σύλλογο του "Σώπα" και μαζευτήκαμε πολλοί
μια πολιτεία ολόκληρη, μια δύναμη μεγάλη, αλλά μουγκή
Πετύχαμε πολλά, φτάσαμε ψηλά, μας δώσανε παράσημα, τα πάντα, και όλα
πολύ.
Εύκολα, μόνο με το Σώπα
Μεγάλη τέχνη αυτό το "Σώπα"
Μάθε το στη γυναίκα σου, στο παιδί σου, στη πεθερά σου, κι όταν νιώσεις
ανάγκη να μιλήσεις
ξερίζωσε τη γλώσσα σου και καν΄την να σωπάσει
Κόψ΄την σύρριζα
Πέτα την στα σκυλιά
Το μόνο άχρηστο όργανο από τη στιγμή που δεν το μεταχειρίζεσαι σωστά
Δεν θα έχεις έτσι εφιάλτες, τύψεις κι αμφιβολίες
Δεν θα ντρέπεσαι τα παιδιά σου και θα γλυτώσεις από το βραχνά να μιλάς,
χωρίς να μιλάς,
να λες "έχετε δίκιο, είμαι σαν κι εσάς"
Αχ! Πόσο θάθελα να μιλήσω ο κερατάς!
και δεν θα μιλάς
θα γίνεις φαφλατάς
θα σαλιαρίζεις αντί να μιλάς
Κόψε τη γλώσσα σου, κόψ' την αμέσως
Δεν έχεις περιθώρια
Γίνε μουγκός.
Αφού δεν θα μιλήσεις, καλύτερα να το τολμήσεις. Κόψε τη γλώσσα σου
Για να είσαι τουλάχιστον σωστός
Στα σχέδια και στα όνειρά μου, ανάμεσα σε λυγμούς και σε παροξυσμούς, κρατώ
τη γλώσσα μου,
γιατί νομίζω πως θάρθει η στιγμή που δεν θα αντέξω
και θα ξεσπάσω και δεν θα φοβηθώ και θα ελπίζω
και κάθε στιγμή το λαρύγγι μου θα γεμίζω με ένα φθόγγο,
με ένα ψίθυρο, με ένα τραύλισμα, με μια κραυγή που θα μου λέει:
ΜΙΛΑ!...
Σωπάσαμε όλοι τους καιρούς που έπρεπε να μιλήσουμε, να φωνάξουμε. Ξεχάσαμε
ή δεν μάθαμε ποτέ (γιατί ίσως δεν "παιδευτήκαμε") πως όλες οι μεταβολές
εξαρτώνται από μια σοβαρή νομοτέλεια που ο Ηράκλειτος την ονόμαζε "λόγο".
Πρέπει να ξαναβρούμε το κόσμο της νόησης(έννοιες) και το κόσμο της
γλώσσας(σημασίες). Και έτσι να κοινωνούμε, να επικοινωνούμε μεταξύ μας με έναν
στόχο. ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ!
Νάντια Λιναρδοπούλου
Μου είναι εξαιρετικά δύσκολο να μην ανταποκριθώ στη γοητευτική σου πρόσκληση να μιλήσουμε. Και αυτό που θέλω να πώ είναι κάτι που στριφογυρίζει μέρες στο νού μου σχετικά με την ομόθυμη αντίδραση που παρατηρείται απέναντι στη Χρυσή Αυγή. Είναι σίγουρα πολύ δύσκολο να αντισταθής σωματικά στη φασιστική βία τύπου Χρυσής Αυγής. Είναι όμως πολύ εύκολο να αντισταθής ιδεολογικά σ' αυτού του είδους το φασισμό. Είναι πολύ σαφής ο στόχος και το κόστος μηδαμινό. Και δεν είναι τυχαίο ότι όλη η πάσης φύσεως ελίτ απορρίπτει μετά βδελυγμίας την απροκάλυπτη βαρβαρότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι όμως πολύ πιο δύσκολο να αντισταθής ιδεολογικά στον υπόγειο και αθόρυβο εκφασισμό που συντελείται γύρω μας κάθε μέρα και κάθε ώρα. Η ελευθερία και η αξιοπρέπεια ξεφτίζουν σιγά σιγά τόσο συστηματικά που ούτε το αντιλαμβανόμαστε την ώρα που συμβαίνει και αργότερα το θεωρούμε δεδομένο και φυσικό. Άλλωστε, η ελίτ που κατευθύνει αυτού του είδους τον εκφασισμό παίρνει πιστοποιητικά δημοκρατικότητας από την έκδηλη απόρριψη φαινομένων τύπου Χρυσής Αυγής.
Γι' αυτό χρειάζεται να καταπολεμήσουμε τη σιωπή που απλώνεται στην καθημερινή μας ζωή και να εξασκηθούμε να καταθέτουμε το λόγο μας για όλα αυτά τα "ασήμαντα" καθημερινά πράγματα, που σαν μικρά ρεύματα συναντώνται και σχηματίζουν το μεγάλο ποτάμι, που είναι η ζωή μας.
Εξαιρετικά επίκαιρη η επιλογή του ποιήματος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντα αναρωτιόμουν γιατί όλοι αυτοί οι νοήμονες άνθρωποι στην Ελλάδα (και δεν είναι λίγοι) δεν μιλούν.
Κατέληξα στο συμπέρασμα ότι σε μια ανώριμη κοινωνία όπως αυτή που ζούμε (ακόμα και αν παιδευτήκαμε για κάτι καλύτερο, στη διαδρομή εκφυλιστήκαμε σε αυτό που βόλευε το κοματικό -συντεχνιακό σύστημα), όποτε μιλάς πάντα υπάρχει κάποιος στη γωνία που περιμένει είτε να σε μαντρώσει είτε να σε τσαλαπατήσει.
Ναι να μιλήσουμε, αλλά έξω από κοματικές και συντεχνιακές σκοπιμότητες, πραγματικά ελεύθερα.
Κατερίνα Παπαδοπούλου
ΧΥ Ξάνθης
Εξαιρετικο ποιημα! Αν και δηλωνω παντελως αρχαριος στον τομεα της Ποιησης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαντως για την περιπτωση της χωρας μας μας δοθηκε ευκαιρια να μιλησουμε. Το θεμα ειναι τι ειπαμε και κυριως τι πραξαμε!
Τουλαχιστον για ενα μεγαλο μερος της κοινωνιας μετα το 1981, της επιτραπηκε η προσβαση σε δημοσιες θεσεις, αξιωματα, ελεγχο μεσων παραγωγης. Για τον Ιδιωτικο Τομεα δε συζηταμε, διοτι παλαιωθεν, ισχυει το ΣΩΠΑ ...και δουλευε του ποιηματος. Μας δοθηκε λοιπον η ευκαιρια να μιλησουμε για ενα νεο δημοσιο Πανεπιστημιο με το Ν. 1268/1982 (αν θυμαμαι καλα) ο οποιος κατηργησε την τρισκαταρατη Εδρα. Μας δοθηκε η ευκαιρια να μιλησουμε για τη λειτουργια του Κρατους προς οφελος του πολιτη, για την κοινωνικη σημασια της δημοσιας περιουσιας, για τη δημοσια υγεια (βλεπε ΕΣΥ), για την δημοσια Παιδεια, για τη σημασια να ελεγξει το Κρατος στρατηγικες βιομηχανιες (απο Λιπασματα μεχρι Αμυντικες Βιομηχανιες), παντα προς οφελος του πολιτη. Στα πλαισια αυτης τη κοινωνικης ελευθεριας (απο τα καλα που εφερε το ΠΑΣΟΚ το 1981), αλλος μιλουσε για τα καλα του Σοσιαλισμου, αλλος για τα ιδεωδη του Κομμουνισμου, αλλος για την υπεροπλια του Καπιταλισμου (παντα κομμενα και ραμμενα στα πλαισια του Ελλαδισταν). Ελευθερα, χωρις καμια συνεπεια. Και ολον αυτον τον καιρο που εμεις μιλουσαμε, γελουσαμε, τσακωνομασταν και αμπελοφιλοσοφουσαμε για ιδεολογιες και ιδεοληψιες ελληνικου τυπου, το Κρατος δανειζονταν και δανειζονταν για να θρεψει τον πολυσημαντο πλεον ρολο του. Μιλησαμε πολυ για ιδεολογιες αλλα ελαχιστα για αξιες οπως αξιοκρατια, εντιμοτητα, υπευθυνοτητα, δικαιοσυνη, εταιρικη ευθυνη, συλλογικοτητα, σεβασμος στον πλησιον και στην καθε ειδους διαφορετικοτητα. Το αποτελεσμα μετα απο τριαντα χρονια λογων και συνθηματων ενθεν κακειθεν, το βλεπουμε και το βιωνουμε ολοι μας. Χρεωκοπια παντου, αλλα πρωτιστως χρεωκοπια πολιτισμου και αξιων. Προσωπικα καρφακι δε μου καιγεται αν χρεωκοπησαν οι ιδεολογιες (πρασινες, κοκκινες, γαλαζιες) ελληνικου τυπου. Στον αγυριστο να πανε. Τοσα χρονια τις σκεπαζομασταν σαν παπλωμα ζεστο και ελαφρυ και κοιμομασταν τον υπνο του δικαιου. Τωρα μετατραπηκανε σε τσιμεντο και μας καταπλακωσαν. Μας γιναν εφιαλτες και ξυπνησανε και αλλους εφιαλτες που βρισκοταν σε χειμερια ναρκη (νεοναζισμος, φασισμος).
Μιλησαμε λοιπον πολυ σ΄ αυτον τον τοπο, αλλα τι ειπαμε! Και τι να πουμε δηλαδη! Τετοια Παιδεια μας δινει το Κρατος μας, τετοια λεμε. Και το χειροτερο, απο αυτους που μιλουσανε αυτα τα χρονια ακουσαμε τους λαθος ανθρωπους. Αυτους που δε μιλουσαν αλλα κραυγαζαν και συνθηματολογουσαν με ατακες και τσιτατα! Αυτοι μας κυβερνησαν και να τους χαιρομαστε! Μαλλον αυτους αξιζουμε!
Τασος Σακαλης
ΧΥ Ξανθης
Υ.Γ.:Τα λογια περισσεψανε σε αυτη τη χωρα. Χρειαζομαστε επειγοντως πραξεις. Ο καθενας για τον εαυτο του και ολοι μαζι για το μελλον της κοινωνιας μας. Φτανει φυσικα να συμφωνησουμε μεταξυ μας για το ποιο θα ειναι αυτο το μελλον!
Πολύ ωραίο Νάντια.Απο έναν μεγάλο Τούρκο λογοτέχνη.
ΔιαγραφήΕυχαριστώ Νάντια για το ταξίδι. Αλλά ...λυπάμαι που θα το πώ, παραβρέθηκα σε συζήτηση όπου ένας ήδη συνταξιούχος και ένας προσεχώς συνταξιούχος, με χαρούμενη διάθεση, σχολίαζαν γελώντας την απόλυση των καθαριστριών μας. Προσφέρθηκαν μάλιστα να αναλάβουν αυτοί άμισθα την καθαριότητα!!!. Ένας θυμήθηκε το ποσό που έπαιρνε η καθαρίστρια που είχαν όταν διορίστηκε και εξοργίστηκε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια ποιά αλληλεγύη μιλούμε. Ζούμε σε κοινωνία κακόβουλων άγριων θηρίων. Θέλουν να μας παρασύρουν όλους και όλες στον υπηρεσιακό και φυσικό τους τάφο.